Een bijzondere ervaring: onze Cliëntenraad steekt bestralingspatiënten een hart onder de riem op Wereldkankerdag

Afgelopen Wereldkankerdag waren twee leden van onze Cliëntenraad aanwezig op onze locaties in Breda en Den Bosch [1] om bestralingspatiënten een kaart uit te reiken met een positieve oneliner. Doel: onze patiënten een hart onder de riem steken. Dit deden ze samen met vrijwilligers van de IPSO-centra in ons verzorgingsgebied: Tilburg, Waalwijk, Breda, Oosterhout en Den Bosch. Deze bijzondere dag zorgde voor mooie gesprekken en benadrukte ook hoe belangrijk persoonlijke aandacht is voor mensen die leven met en na kanker.

Mooie gesprekken en ontmoetingen

In Den Bosch was het direct duidelijk hoe waardevol het is om patiënten persoonlijke aandacht te geven. “De twee vrijwilligers van het Vicki Brownhuis – het IPSO-huis voor leven met en na kanker in Den Bosch – en Angeli van onze Cliëntenraad zorgden samen voor een veilige en ontspannen sfeer. Hierdoor voelden patiënten zich vrij om hun verhaal te delen.” De gesprekken liepen vaak vanzelf over naar de mogelijkheden van een IPSO-huis, zoals praktische ondersteuning en een luisterend oor. Veel patiënten vonden dit prettig en lieten merken zich gehoord en gezien te voelen.

Op de foto: links Angeli Engels, voorzitter van de Cliëntenraad, en rechts een vrijwilliger van het Vicki Brownhuis.

 

 

In Breda waren vroeg op de ochtend nog niet veel patiënten aanwezig. Toch was er ook zo vroeg op de dag al een eerste mooi moment met een patiënt die na haar bestraling even kwam zitten om bij te komen. Ze vertelde hoe zwaar het behandeltraject voor haar is – niet alleen fysiek, maar ook in haar dagelijkse routine. Het kaartje en de extra aandacht zorgden voor een glimlach op haar gezicht. “Dat was zo mooi om te zien,” vertelt Dianne, lid van onze Cliëntenraad. “Een moment van aandacht in een moeilijke periode, dat is de moeite waard. Het is iets wat we ook zeker terug mogen geven aan alle medewerkers van Instituut Verbeeten: ze maken echt een verschil.”

De kracht van een IPSO-huis

IPSO-huizen zijn er voor iedereen die leeft met of na kanker. Ze bieden een veilige en toegankelijke omgeving waar je even tot rust kunt komen, een kop koffie kunt drinken of een activiteit kunt volgen. Angeli: “Maar wat vooral indruk maakte, was hoe de vrijwilligers subtiel de link wisten te leggen tussen de gesprekken en de mogelijkheden van het IPSO-huis. Ze lieten patiënten zien dat ze er niet alleen voor staan en dat hulp binnen handbereik is.”

Foto: handgeschreven kaarten met een persoonlijke boodschap.

 

Kleine gebaren

Angeli: “Naast de gesprekken en het uitdelen van kaarten was er ook ruimte voor praktische ondersteuning, zoals koffie en thee schenken. Zowel in Den Bosch als Breda werd dit kleine gebaar enorm gewaardeerd. Het benadrukt hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor de kleine dingen die voor patiënten een groot verschil kunnen maken. Misschien een punt om vaker onder de aandacht te brengen, want soms zit de grootste impact in de kleinste gebaren.”

De rol van de Cliëntenraad

Dianne: “De Cliëntenraad speelt een belangrijke rol in het signaleren van wat er leeft onder patiënten. Door direct in contact te staan met mensen die in behandeling zijn, kunnen wij inzichten opdoen en deze delen. In Breda kwam naar voren hoe groot de impact van een behandeltraject is op het dagelijks leven van patiënten. Deze inzichten dragen bij aan het verbeteren van de zorg en de ervaring van patiënten.” Angeli: “In Den Bosch werd het idee geopperd om actuele wachttijden via narrowcasting te communiceren, iets wat patiënten veel duidelijkheid zou geven. Deze signalen worden door ons doorgegeven, zodat de zorg en patiëntbeleving continu verbeterd kunnen worden.”

Op de foto: links Dianne Backelandt, lid Cliëntenraad, en rechts een vrijwilliger van Poppy’s.

Angeli en Dianne hopen dat de samenwerking tussen Instituut Verbeeten en de IPSO-centra niet alleen wordt voortgezet, maar ook verder wordt geïntensiveerd. Deze samenwerking is essentieel om de (na)zorg van patiënten optimaal te borgen. De kracht van elkaar versterken is daarbij onmisbaar, zodat patiënten zich gesteund blijven voelen, zowel tijdens de behandeling als in de periode daarna.

De kracht van samen

Instituut Verbeeten, de Cliëntenraad en de vrijwilligers van de IPSO-centra werken samen om onze patiënten niet alleen de beste bestralingsbehandeling te bieden, maar ook emotionele en praktische steun. Wereldkankerdag onderstreept het belang van deze samenwerking. Angeli en Dianne: “Het was mooi om te zien hoe iets kleins, zoals een kaartje met een positieve boodschap, een groot verschil kan maken.” Wilt u zelf ervaren wat een IPSO-centrum kan betekenen? Bezoek dan een IPSO-centrum bij u in de buurt. U bent altijd welkom.

[1] Op onze locatie in Tilburg was geen lid van de Cliëntenraad aanwezig. Wel waren de vrijwilligers van de Centra voor leven met en na kanker (Tilburg en Waalwijk) aanwezig om onze bestralingspatiënten een kaart te overhandigen.